Sľúbila som vám článok o nápadoch, lenže nápad o nápadoch neprichádza. Čo je vlastne dobrý nápad? Ťažko povedať. Poďme na to inak, z praktickejšej stránky, no a možno ma niekedy pobozká múza a bude aj článok o nápadoch. Zatiaľ keby ste mali nejaký nápad na nápady, dajte ho pls do komentu. Alebo nedajte a zarobte na ňom 😉
Niekto má veľmi veľa nápadov, niekto nemá žiadny nápad. Tak tejto druhej skupine by som pripomenula jedno cvičenie, ktoré som uviedla v mojom prvom článku:
Spoznajme sa!
2 x 10 minút – vypnite mobil, pc, tablet a zvonček, zoberte si papier a pero a zodpovedajte otázku: čo ma naozaj zaujíma? Napíšte si toho čo najviac, bez rozmýšľania. O pár dní to zopakujte, ale tentokrát odpovedzte na otázku: čo by som chcela robiť? Napíšte si všetko od kozmonauta po smetiara, bez ohľadu na realitu. O pár dní porovnajte tieto dva papiere, bude veľká šanca, že nájdete pár nových myšlienok.
Zistite, čo zaujíma ľudí – okrem toho, že máte stále otvorené oči, sledujte fóra, blogy, média, o čom sa píše, o čom sa diskutuje, ktoré témy vyvolávajú najbúrlivejšiešie diskusie. Na medialne.sk zistíte informácie o slovenských médiách a sledovanosti médií. Užitočné sú aj rubriky „najpredávanejšie knihy“, resp. bestsellery v internetových kníhkupectvách /napr. keď kliknete na odkaz nižšie, zistíte, že sú tam hneď 3 knihy o diétach. To znamená, že táto téma patrí jednoznačne medzi top témy, čo v konečnom dôsledku potvrdzuje aj rebríček popularity tu na MK /.
http://medialne.etrend.sk/grafy-a-tabulky.html
http://www.pantarhei.sk/najpredavanejsie
http://www.google.com/trends/topcharts
Dôležité je aj to, o čom by ste rady písali vy. Viackrát som spomínala, že alfou a omegou návštevnosti aj odbornosti je množstvo textu, ktoré budete musieť napísať vy. Tiež nie je na škodu, keď poznáte svoju cieľovú skupinu, boli ste už v „ich koži“, hovoríte „ich jazykom“.
Tabuľka excel, vaša nová kamoška
Tu si, do stĺpca, zapíšte svoje nápady, čo máte /a určite máte/ nemusíte len online nápady, píšte aj tie offline a kľudne aj 20 – 25. Aj blbosti, resp. čo vám sa zdá ako blbosť. Je to len pre vás, okrem vás to nikto neuvidí, buďte kreatívne!
Teraz tie nápady ohodnoťte a ku každému priraďte nejaké hodnotenie. Toto hodnotenie musí byť objektívne a pomôže vám google keyword planner.
Tu zadáte svoje kľúčové slovo, a uvidíte aký je o danú tému záujem. Vyzerá to takto:
Zadala som kľúčové slovo „práca na doma“, vidíte, že hľadanie na toto slovo je dosť vysoké /2900 za mesiac – to je celkom dobrý výsledok/ a konkurencia je tiež vysoká. To znamená, že veľa firiem inzeruje na toto kľúčové slovo. A keď inzeruje veľa firiem, evidentne sa to oplatí, takže na tomto trhu je vysoká kúpna sila.
Ďalším nástrojom v tom istom plánovači je „nájdenie nových kľúčových slov“, keď zadáte vaše kľúčové slovo a google vám navrhne podobné kľúčové slová. Toto vyzerá takto:
Pomocou týchto nástrojov zistíte, koľko ľudí sa zaujíma o danú tému, aká je konkurencia a vysoká je kúpna sila na danom trhu.
Čo robiť s výsledkami?
Nízke hľadanie a nízka konkurencia nás nebude zaujímať, nízke hľadanie a vysoká konkurencia /aj takéto sú/ tak tieto firmy by mali vyhodiť svojho marketingového manažéra 😉
Ostáva vysoké hľadanie a vysoká konkurencia a vysoké hľadanie a nízka konkurencia. Na prvý pohľad sa môže zdať, že to druhé je to pravé orechové, ale nie je to tak. Môže to tak byť, áno, je možné, aj sú také firmy, ktoré melú len to svoje a nezaujíma ich, čo vlastne ich zákazníci chcú, nič o nich nevedia. Ale môže to byť aj znakom, že napriek vysokému hľadanie je kúpna sila príliš nízka a neoplatí sa inzerovať. Čo robiť v tomto prípade?
Testujte svoj nápad. Píšte blog, pýtajte sa vo svojom blogu, spoznajte svoju cieľovú skupinu, zisťujte, čo ich trápi a navrhnite jej riešenie. Motivujte ich na komunikáciu, na spätnú väzbu. A nezabudnite prispôsobiť svoj produkt/službu k ich potrebám. Ak s nimi pravidelne komunikujete, bude to jednoduché.
Čo robiť v prípade, keď je vysoké hľadanie aj vysoká konkurencia? Je to dobrá správa, lebo trh existuje a čo je dôležité, aj kupuje. Hm, lenže aj konkurencia je vysoká, že?
Riešením je ukrojiť si z veľkého trhu a vytvoriť si vlastný, menší trh, kde budete len vy. Tento trh ale musíte obslúžiť na 100%, to znamená, musíte byť odborníkom, vedieť o tejto problematike skutočne všetko. Pozor ale na jednu vec, tento trh nemôže byť príliš malý, lebo by ste nemali dostatok zákazníkov. Zopár príkladov: ak chcete radiť v oblasti diéty, môžete radiť len ženám nad 40 rokov. Alebo len deťom /obezita je bohužiaľ rozšírená aj medzi deťmi/. Alebo len mamičkám zhodiť popôrodné kilá. Alebo radiť len ľuďom s veľkou nadváhou /30kg a viac/. Kozmetiku len pre zrelú pleť. Možností je naozaj veľa.
Ak učíte angličtinu, môžete učiť len business english. Alebo len deti. Len bábätká s mamičkami. Len dôchodcov, ktorí majú rodinu v zahraničí. Alebo len robotníkov, ktorí idú pracovať do zahraničia – naučíte ich základy, ako sa dohovoria v hoteli, so zamestnávateľom, v obchode, ako vyplnia papiere.
Nemusíte sa báť, že prídete o nejaké zákazky. Poviem vám príklad. Ja keď čakala svojho syna, vedela som, že budem chcieť ešte jedno bábo. Snažila som sa kupovať unisex veci, kočík máme béžový, jedálenský set zelený, obliečky do postele žlté, atď. Ale oblečko bolo buď ružové alebo vyslovene chlapčenské. Tak nech sa páči, predsa len jeden nápad: eshop s unisex vecami pre bábätká. LEN s unisex vecami.
Cieľová skupina, ktorú si vyberiete, dostávala doteraz veľmi všeobecné ponuky a informácie. Keď pripravíte užitočnú stránku pre špecifickú skupinu ľudí, budú vám vďační, verte mi, navyše vďaka skvelým textom vás budú považovať za odborníka. Ale pozor, tu sa nestačí tváriť ako odborník, ale musíte ním aj byť!
Veľa úspechov a krásny slnečný deň želám 🙂